zaterdag 11 februari 2006

de pluimvee en de scheepsbouw

De pluimveehouderij maakt een moeilijke periode door. Deze week organiseerde een groepje studenten op mijn verzoek een studiemiddag in De Reehorst in Ede waarin we enkele andere sectoren de revue lieten passeren, die in het verleden met grote veranderingen (transities) te maken hadden: de energiemarkt, de scheepsbouw, en een bedrijf als DSM. Het WB van deze week doet er verslag van.
Vooral de scheepsbouw-case was boeiend: nog steeds geassocieerd met subsidies en complete ondergang als gevolg van concurrentie uit lage lonen landen, blijkt de sector nu bijna evenveel schepen te bouwen als in 1965, en gemeten in omzet is Europa een grotere scheepsbouwer dan Azie. We hebben ons toegelegd op zeer hoogwaardige, speciale schepen: luxe jachten, coast guard boten, baggerschepen, olieplatformen etc. Maar er werken nu wel fors minder mensen dan in 1965.
Ook uit de pluimvee werden waarde-toevoegende voorbeelden genoemd: eieren voor vaccins of hoogwaardige eiwitten, traag-groeiende vleeskuikens (niet af te korten als tgv's, maar te vermarkten als boerenkippen). Toch overheerste het gevoel dat er weinig regie op deze ontwikkelingen zit: er is geen beeld van transitiepaden. De overheid laat het aan de sector over, en daar wordt een forum gemist.
En tot slot een passende link naar een Belgische blog: waarom stak de kip de straat over? Voor het antwoord: Sayd1412

Geen opmerkingen: