zaterdag 13 mei 2006

de internet-overheid - heeft nog een weg te gaan

Boeren, burgers en buitenlui klagen van tijd tot tijd over administratieve lasten en de bureaucratie van de overheid. Een beetje buiten het doel van deze weblog, maar ik kan niet nalaten er uit persoonlijke ervaringen even aan mee te doen - dat lucht in ieder geval op.
Ik liet vorige week in Brussel me beroven van paspoort en autopapieren. Niet slim, maar goed. Nu had ik niet meteen verwacht dat op basis van het Vlaamse procesverbaal en de gekoppelde justitie- en immigratiebestanden ik een mailtje van mijn eigen gemeente Zevenhuizen zou krijgen met de vraag of ik een nieuw paspoort wil en of mijn oude gedigitaliseerde pasfoto nog up to date is. Zo'n oplossing zal nog wel eeen paar jaar duren.
Dus nam ik gisteren zelf maar even het initiatief om langs de gemeente te gaan. Dan blijkt dat een in het Nederlands opgesteld Belgisch proces verbaal geen enkele betekenis heeft. Of ik met een formulier in de hand in Waddinxveen, het volgende dorp, aangifte wil gaan doen bij de politie. Dat kan niet per internet, hoewel er ook geen reden is live te verschijnen. De politie-mevrouw die mij verder netjes helpt, wijst me er op dat ik onder Nieuwerkerk val, en heeft geen behoefte het Belgische proces-verbaal een blik waardig te keuren. Overigens is het computer-systeem van de politie ook nog aan verbetering toe: mijn geboorteplaats Brouwerhaven wil het systeem niet accepteren, je moet maar weten dat dit vijftig jaar later de gemeente Schouwen-Duiveland is en dat krijgt te mevrouw niet ingevoerd omdat ze het koppelstreepje vergeet. Het systeem komt blijkbaar niet zelf op met gemeentes op basis van Scho...
Terug met het Nederlandse proces-verbaal komt het goed met mijn aanvraag. Over een week kan ik het afhalen, wel in eigen persoon overigens en een keer in de week een avondopenstellinkje.
En met het kentekenbewijs is het al niet veel beter gesteld. Ook hier geen internetformulier (of via internet bij de RDW aan te vragen formulier) maar een formulier dat met een genummerde acceptgiro te verkrijgen is op het postkantoor. Niet op het service-steunpunt in ons dorp, maar alleen in echte postkantoren. Wel raadt het formulier telebankieren aan, waarmee me het nut van het genummerde formulier steeds meer ontgaat.
En nu maar hopen dat de verzekering nog wat met dat proces-verbaal doet. En om er nog een draai voor deze weblog aan te geven: empirisch is weer eens gedemonstreerd dat zeker ook dorpen (zelfs die bij grote steden) en het milieu belang hebben bij goede internet-toegankelijkheid.

Geen opmerkingen: