donderdag 4 mei 2006

Lijstje: natuurlijke identiteit

Afgelopen dagen was ik naar Brussel voor een hoorzitting in het EU Parlement en een gesprek met een belangrijke klant. Het zal me nog lang bijblijven want op het Zuidstation werd ik beroofd. Het leverde op de late avond een tochtje op met een politieauto met zwaailicht naar het Noordstation waar de inspecteur van dienst proces verbaal opmaakte en ik een database met foto's mocht doorzoeken. Wel even schrikken, zo een week na de MP3 moord op het Centraal Station van Brussel. Schade: een bekliederd pak (dat was de truc) en gestolen paspoort en autopapieren. En een zeer oncomfortabele dag om in besmette kleding te moeten werken.
Veilig terug in eigen land las ik dan ook met genoegen dat de stichting wAarde voor die rare inburgeringscursussen een gratis excursie in de leefomgeving geeft. "De Nederlandse identiteit en het culturele erfgoed zijn niet los te zien van de natuurlijke leefomgeving". In de NRC benoemt directeur Thomas van Slobbe 7 typisch Nederlandse eigenschappen die op boeiende wijze samenhangen met de fysieke omgeving waarin ze tot bloei kwamen:
1. het poldermodel
2. de Nederlandse fietscultuur
3. onze wereldberoemde landschapsschilders
4. de egalitaire Hollandse houding
5. onze nuchterheid
6. onze georganiseerdheid
7. ons rotsvaste geloof in maakbaarheid

Geen opmerkingen: