donderdag 18 januari 2007

riders on the storm

Altijd leuk om met de trein van Nieuwerkerk aan de IJssel door het groene hart naar Amsterdam te reizen - maar vandaag dus even niet. Het begon leuk omdat ik mijn buurman die ik al te lang niet gezien had bij toeval op het station ontmoette. We spraken over de omgewaaide boom en bestemmingsplannen. En de heenreis was als vanouds: rapporten lezen en genieten van het groene hart. Vervolgens met de pont over het IJ naar het KSL terrein van Shell voor een conferentie over energie transities.
Menig wetenschapper kon het niet laten iets over de storm en de relatie met het klimaat en zijn eigen onderzoek te berde te brengen, ook al zou men dat in een paper nooit hard kunnen maken. Het waait wel vaker, ook voor de klimaatsverandering. Overigens boeiende presentaties en in komende blogs zal ik er nog wat impressies van geven.
Met de lunch ging het mis. De catering kon het gebouw niet bereiken, dus wij naar het personeelsrestaurant. Onder het eerste broodje rosbief kwam de mededeling dat de brandweer het terrein ontruimd wilde zien en iedereen aanraadde naar huis te gaan. Nu voeren de ponten nog, werd er dreigend bij gezegd. Bij het tweede broodje kaas kon de organisatie ook niet anders doen dan de conferentie afblazen. Sneu van de voorbereidingen. Tussen windvlagen van orkaankracht en rondvliegend glas nog snel persoonlijke mappen uit de conferentietoren gehaald en naar de pont.
Op het CS gingen de treinen naar Utrecht zo te zien niet meer, dan maar over Schiphol. Die vertrok niet want de westzijde van het CS moest ontruimd. Toch nog een trein naar Utrecht die er al driekwartier over tijd staat. Zowaar hij vertrekt en stapvoets rijden we naar Utrecht, de verdere reis naar Maastricht wordt als onhaalbaar aangekondigd. Bij Utrecht staan we een kwartier op het emplacement, het CS is vol, inmiddels is het half vier.
In Utrecht vertrekt nog af en toe een pendeltrein, maar mijn vrouw weet over de telefoon te melden dat er niets meer zal rijden. Op naar de koffie want lezen, bellen en nadenken kun je overal dus de productiviteit hoeft er niet onder te lijden. Verder zal het wel overwaaien, we komen vanavond nog wel thuis.
Een uur later lijkt het daar al minder naar uit te zien. De NOS is gearriveerd met een cameraman op laarzen en de Jaarbeurs wordt geopend met gratis koffie. Op naar een biertje. Het wordt na zessen, ik bel mijn reis naar Gent af. Hoor dat de Moerdijk afgesloten is, dus dat was toch al niets geworden. Inmiddels heeft de NS eindelijk iemand gevonden die ook in het Engels kan meedelen dat er extreme weather is en van de politie mag er ook niet meer gereden worden op het spoor. Langzamerhand dringt door dat we zo niet thuis komen.
Maar dan is er nog de bus. Connexion rijdt zowaar naar Gouda. De eerstvolgende bus gaat maar tot Oudewater, dus we halen een frietje en dan rijden we volgens dienstschema naar Gouda. Een fraaie route als het al niet donker was geweest. Vandaar brengt een buschaufeusse ons veilig over de hoge dijk van de Hollandse IJssel naar Nieuwerkerk. Ik stel een vrouw gerust die haar man al twee uur (!) niet gesproken heeft en vergeet bijna uit te stappen. Ik pak de auto, en luister zo naar mijn broer die via BNR Nieuws Radio de stormen in de Rotterdamse haven kleurrijk beschrijft dat ik ook nog geflitst wordt. Om 10 uur zit ik voor het nieuws en Nova gaat over de klimaatdiscussie.

Geen opmerkingen: