zaterdag 10 februari 2007

De ladder van de economische waarde

Het is wat rustig op deze blog, en dat komt vooral doordat ik aan het overstappen ben naar KPN's InternetPlusbellen. Dat kost veel tijd (alleen al om zeer lange tijden in de wachtstand van de helpdesk te hangen), maar we maken voortgang. Maar als je binnenkort hier helemaal niets nieuws meer leest, dan weet je waar de schuldige zich bevindt.
Het is dus moeilijk om waarde te creeren voor de consument, in dit geval is er blijkbaar zoveel belangstelling voor het produkt dat men de ondersteuning niet aan kan en wordt er ook al geen waarde gecreerd.
Het rapport Veelzijdig Platteland van het gelijknamige platform bevat een klassiek maar nog immer relevant schemaatje hoe je kunt proberen waarde toe te voegen aan producten. Van bulkprodukten (commodities, ongedifferentieerd, lage waarde in behoeftebevrediging van klanten), via gedifferentieerde produkten, naar diensten met als ultime fase belevenissen creeren. De weerspiegeling van de pyramide van Maslow als het ware.
Het upgraden van producten langs die lijn spreekt veel producenten aan: van de teler van Zeeuwse baktarwe tot KPN. Simpel is het in geen van beide gevallen. Misschien een troost voor de tarweteler, dat het voor KPN ook lastig is.

Gelezen: Rapport Veelzijdig Platteland, zie bovenstaande link

Geen opmerkingen: