dinsdag 12 juni 2007

puzzelrit

Tot de typische plattelandsbezigheden horen de zuipkeet en de puzzelrit. De eerste, de moderne variant van het schuurfeest, haalde vandaag het nieuws omdat de VWA er gaat controleren om de alcoholverslaving onder jongeren tegen te gaan. Maar ik wilde het even over het fenomeen puzzelrit hebben. Ik vermoed dat weinig randstedelijke stadbewoners weten wat het het is, laat staan er een gereden te hebben.
Zelf reed ik afgelopen zondag, na jaren van afwezigheid de 31ste editie van de J19nu Puzzelrit. Ik won ooit de eerste, nu werden we tiende.
Een puzzelrit is in essentie een wedstrijd waarbij automobilisten met hun bijrijder hun weg door een gebied zoeken aan de hand van cryptische omschrijvingen van het type 'na lentebode rechts'. Je komt een bordje met een zwaluw tegen en vraagt je af of dat nu een lentebode is ('1 zwaluw maakt nog geen lente?). Zo ja ga je naar rechts, zo nee rij je rechtdoor en loopt dertig strafpunten op. Het is dus geen rallye waarbij hard gereden wordt of autobeheersproeven worden afgelegd.
Het is altijd een genot dit met mooi weer in juni te doen. Het landschap ziet er dan vol en groen uit, de oogst is nog niet begonnen. Verstand heb ik er niet van, maar sommige gewassen staan door de droogte in april wel heel onregelmatig. En het was een genot weer eens door Flevoland te toeren en te zien wat er verandert is op het platteland. Kortom: er gaat niets boven bermtoerisme.
Mijn eerste puzzelritervaring is van begin jaren 60 op Tholen. Als jong kind mocht ik meerijden met mijn ouders, het staat me bij dat we ook nog een prijsje wonnen. Het was in ieder geval leuk. Opdrachten waren toen nog minder cryptisch, het woordenboek hoefde niet mee en de objecten die aangaven of je links of rechts moest, waren vaak niet speciaal neergezet, maar opmerkelijke zaken aangebracht op boerderijen of huizen. Het ging er dus vooral om goed te lezen en te kijken.
Ik heb op internet niet zo snel iets over de geschiedenis kunnen vinden, wikipedia beschrijft wel allerlei varianten. Zoals de fotorit, bolletje-pijltje, sterrit etc. Ik stel me zo voor dat dit verschijnsel bij de motorisering van het platteland in de jaren 50 is ontstaan om het autotochtje op zondagmiddag tot een gezamelijk en gezellige activiteit te maken. Kan iemand dat eens uitzoeken?

Geen opmerkingen: