zondag 8 juli 2007

containers naar china

De internationale handel bloeit en China voorziet de wereld van goederen. Per dag arriveren er 1300 containers in Rotterdam, vier keer zoveel dan vijf jaar geleden. Dat is 20 km aan vrachtautos.
De NRC zocht voor zijn editie van gisteren uit wat er eigenlijk met die lege containers gebeurt. Die blijken voor een derde weer snel leeg terug te gaan. De rest is voor een habbekrats te huur voor retourvracht. Marktleider Maersk meldt wat er in gaat: een derde van de geretourneerde containers wordt volgestouwd met oud papier, waar in China schreeuwende behoefte aan is om verpakkingsmateriaal te maken. Zodoende kan menige voetbalvereniging of kerk in west-europa weer lucratief papier inzamelen. En tot slot wordt een derde gevuld met schroot, Duitse machines en auto-onderdelen en "bier, vis, aardappelen en uien".
Zie hier de producten waar Noord-West Europa concurrerend in is: Duitse autos en machine-gereedschappen en Nederlandse landbouwprodukten. Een beeld dat goed overeenkomt met de resultaten van allerlei veel meer ingewikklede concurrentie-analyses die wij economen plegen te doen.
Een geruststellende gedachte dat de ervaringen in de haven kloppen met de statistieken en de economische modellen.
.
NRC-Handelsblad 7.7.2007: "Containers leeg terugsturen is soms goedkoper". De foto is niet helemaal toepasselijk want die werd genomen op het Duitse eiland Rugen en betreft het laden van een bulkschip met graan.

Geen opmerkingen: