dinsdag 26 februari 2008

Zeeteelt


We onderbreken de Oostenrijkse serie even voor een uitstapje naar de zeeteelt. Ik was vanmiddag bij de ABNAmro in Amsterdam te gast op een studiemiddag rond deze bedrijfstak in opkomst. Een van de regelmatige lezers van deze weblog was zo aardig anderen daar op te attenderen, dus een stukje over zeeteelt is op zijn plaats.
Ik was ter elfder ure aan het rijtje sprekers toegevoegd om een bruggetje te slaan tussen de technische ideen over algenproduktie op zee, de gelukkige garnalen bij E.On in de Rotterdamse haven en de Zeeuwse Schol enerzijds en de bankiers anderzijds. Ik weet niet of je iedereen daar een plezier mee doet (Schumpeter had het al over een gezonde concurrentie tussen productiekapitaal en financieel kapitaal), maar het was in ieder geval leuk om te doen. Mijn inleiding werd gevolgd door een interessant verhaal van Wouter van Dieren (van Club van Rome faam) die all over the world bezig is met bossen en zeekraal op zoute gronden. Ook hij wees er op dat je er niet bent door onderzoek aan een wereldbehoefte te koppelen, maar dat je ook een product-markt business model nodig hebt. Een cirkel waar wat mij betreft ook financiering in thuis hoort.
En institutionele economie om organisatievormen te optimaliseren zo concludeerden we bij de vishapjes. Zo zijn er weinig mensen die uiteenlopende partijen bij elkaar brengen, en als er dan een nieuwe joint venture in het verschiet is, is het niet de core business van beide bedrijven en moet je trekkende ondernemers en financiers hebben. En zo kwamen we in een brainstorming op het idee van de Demobank (De Eerste Maritieme Ontwikkelingsbank) en het Zoutfondsbeleggen (net als het Groenfonds). Want er is nog heel wat nodig aan financiele innvoaties om een bedrijfstak te ontwikkelen die uiteenloopt van iemand die zijn onroerend goed probeert te exploiteren via palingkweek tot zieners die een Noordzee vol met algen en wieren voor de biofuels zien, eventueel in een windmolenpark.
En banken zijn daarbij (althans voor leningen) niet de meest voor de hand liggende partner, die beleggen onze spaarcentjes lekker veilig. Nieuwe zaken worden opgestart door private equity en participatiemaatschappijen. Of je maakt er een NV van en brengt hem (begeleid door een bank) naar de beurs. En als je een overtuigend businessmodel hebt dan is 10 jaar verlies maken geen probleem - doen ze in de biotechnologie ook. Ontwikkel dus niet alleen techniek maar ook business cases.
Die algen en wieren zijn overigens heel efficient met licht zo leerde ik. En bij de garnalen groeit nu zeekraal onder Ledlampjes met een rood spectrum. Iemand begon over het redlight district in Amsterdam (dat krijg je als de provincie in de hoofdstad is), wat me op het advies aan de Happy Shrimp farm bracht om een bord aan de Oude Maasweg te zetten "u nadert het ledlight district".
En op de terugweg kijkend uit de trein kreeg ik nog even het idee dat de gemeente Amsterdam toch een stap verder is met de varkensflat. Net na Amsterdam Bijlmer ArenA keek ik uit op de
"Hog School Amsterdam". Het duurde even voordat ik me realiseerde dat het licht in de e was uitgegaan.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Krijn,

Ter lering en vermaak, ik kreeg dit weblinkje van Jan de Wilt.
Kom eens langs als je zin hebt.

ken je deze.

http://allesoveralgen.wordpress.com

Gilbert Curtessi
Happy Shrimp Farm

LedLight district, lol :)

krijn j. poppe zei

Beste Gilbert

Dank voor de positieve feedback. Het was een boeiende middag. En ik maak graag een keer een afspraak - komende weken zit ik erg vol in de agenda en ik begrijp dat de club van dinsdagmiddag so wie so een keer langs komt, maar wellicht wacht ik daar niet op.
Krijn