zondag 4 mei 2008

Grondprijzen

Grondprijzen stijgen tot een torenhoog niveau. Begin maart blogde ik hier over de onteigening in mijn achtertuin, de Eendrachtspolder, waar een aantal boeren een juridisch argument had bedacht om niet uitgekocht te worden tegen zo'n 68.000 euro per ha, maar voor meer dan twee ton. Vakblad De Boerderij meldde afgelopen dinsdag -enigszins tot mijn verbazing, maar daarom is het ook nieuws- dat de rechter dit argument erkend had, waarmee de Gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle in het ongelijk is gesteld.

Als burger ben ik daar niet echt blij mee, want dat gaan we terugvinden in de onroerendgoedbelasting. Maar goed dat we fuseren, dan kan Nieuwerkerk a/d IJssel ook meebetalen. Of het plan wordt veel kleiner (de draglines staan al in het land) en dan kan ik niet genieten van de natuur achter mijn huis. Toegegeven, ik geniet ook van de akkerbouw, maar huizenkopers zien liever natuur dan akkerbouw.

Overigens is het laatste woord er nog niet over gezegd, want de boeren die het geding wonnen, vinden ook twee ton volstrekt onvoldoende. Ze kennen ook stukken die voor een half miljoen tot een miljoen per ha worden verkocht en eisen dus nog meer. Als burger begin je je wel af te vragen of er niet wat fundamenteels fout zit in de planologie.
Geen wonder dus ook dat de prijzen van grond overal in Nederland stijgen. Hetzelfde vakblad De Boerderij had er interessante kaartjes over. In Flevoland liggen prijzen nu boven de 70.000 euro. Als burger begin je je ook wel af te vragen of er niet wat fout zit in de fiscale wetgeving die verkopers van landbouwgrond aanzet tot herinvesteren elders in Nederland. Misschien zou het voor de wereld wel beter zijn als een deel van dat geld in woningbouw of natuurgebieden of in landbouwgrond in de Oekraine werd belegd - ook goed voor de wereldvoedselproduktie.
Accountants waarschuwen tegen aankoop van grond uit overweging van speculatie (gelijk hebben ze) en belegging. Maar dat laatste wordt wel steeds meer een drijfveer, zo krijg je de indruk. Is het overigens ook altijd geweest. Een veehouder vertelde eens dat de beste koeien "torenkoeien" waren: de koeien die de kerkklok konden zien. Dat was warme grond die ooit onteigend wordt.

Geen opmerkingen: