woensdag 13 augustus 2008

cooperatie en democratie

Zorg dat de leden van je cooperatie na intern debat met hun handen stemmen en niet in onverschilligheid met hun voeten. Voice over exit. Dat is de boodschap van Gert van Dijk en Leo Klep in een boekje "Democratie en de grote economie" dat ik meekreeg bij het afscheid van de eerste auteur van de NCR.
Ik had het even laten liggen voor de zomervakantie, het leek me een zware titel en de sprong van Tjeenk Willlink over het gemis aan publiek debat en het functioneren van de cooperatie een niet geringe. Tot overmaat van ramp werd ik in de openingszin bij het doorbladeren al aangezet tot nadenken of het nu echt zo is dat de agrarische cooperaties tot de laatste bedrijven grote bedrijven die nog geheel in Nederlandse handen zijn (hoezo CR Delta en Campina en hebben we de mislukte fusie met Arla niet betreurd?) en dat we daar trots op moeten zijn.
Ik behoor tot die vermaledijde economen die niet staan te juigen dat ABNAmro een Italiaanse bank overneemt (behalve om het feit dat Italie zijn economie daarmee eens wat flexibiliseert) en als de zuinige Schotten royaal geld over hebben om de ABNAmro bij de Royal Bank of Scotland in te lijven omdat zij beter kunnen financieren dan wij- mij best. Het is business, geen voetballen.
Kortom ik had het boekje even laten liggen tot een mooie zomeravond, maar maandag heb ik het essay in 1 keer uitgelezen. Doe dat ook. Het bevat een uitstekend geschreven vergelijking tussen de buurtvoetbalvereniging en een cooperatie. Dat is alleen al de moeite waard.
Maar de auteurs maken mijns inziens ook het punt waar dat er meer debat nodig is om de democratie levend te houden en dat dit in de maatschappij en publieke sector mist, met allerlei zwevend kiezersgedrag naar extremen en afkeer van de politiek tot gevolg. Terecht wensen ze dat de cooperatie niet toe en roepen bestuurders op steeds weer het debat aan te gaan over de koers van de vereniging en zijn bedrijven.
Cooperatiebestuurders en bestuurden lezen dus dit essay. Gemakkelijk leesbaar, zoals je van deze auteurs gewend bent.

Op de foto spaanse olijfolie, na debat in de cooperatie bestemd voor de amerikaanse markt

Geen opmerkingen: