dinsdag 30 september 2008

Kondratieff revisited

Hebben we dit weekend verplicht per persoon voor 250 euro aandelen in Fortis genomen, babys en bejaarden meegeteld, en kost ons dat vandaag al 50 euro. Toch is het besluit van Wouter Bos om de bank op te kopen en tijd te winnen zo slecht nog niet, beurssentiment slaat altijd door en de effecten op het systeem zijn niet te verwaarlozen. Die aandelen gaan binnen tien jaar met winst van de hand.
Het gekke is wel dat hij er op staat dat met geleend geld te financieren. Zo kun je misschien uitleggen dat het niet direct door de belastingbetaler wordt betaald en dat het financieringstekort van de staat laag blijft, maar als jij of ik dat deden was het een beleggingshypotheek (aandelen kopen met geleend geld), en juist die zijn niet meer zo populair.


Wie de kredietcrisis verder wil duiden, wijs ik op een paper van eigen hand over Kondratieff golven dat ik medio juni hier aanprees. Toen ik in juni het paper presenteerde op een bijeenkomst bij LNV vertelde ik dat Carlota Perez (wier boek uit 2002 ik uitgebreid citeerde in dit paper) de Nasdaq crisis als de mid life crisis van deze Kondratieff golf zag, maar dat de huidige kredietcrisis als financiele crisis misschien wel minstens zoveel erop zou kunnen gaan lijken. Wat ik niet als een beleggingsadvies zag overigens, zelf ervoer ik het ook niet als een strong sell (helaas).
Inmiddels is mijns inziens wel duidelijk dat we pas nu in de mid life crisis zitten die de eerste twee fasen van de Kondratieff scheiden van de volgende twee. De Nasdaq crisis was slechts een voorschok voor deze aardverschuiving.
Keep your seatbelts fastened, er komt een roep om regulering (met name van risk management en mogelijk auditing), staatsinmening mag weer, de roaring twenties liggen achter ons en in de recessie gaan we weer naar groei hunkeren waarmee er ruimte komt voor nog meer ICT (ook in milieubeleid en rekeningrijden, minder zorgen over privacy issues), biotechnologie (GMO en meer) en wellicht (als de olieprijzen niet zouden dalen) kernenergie. En nu maar hopen dat de economie de afgelopen jaren flexibeler is gemaakt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja, tuurlijk is de economie de afgelopen jaren flexibeler gemaakt. De vrije markt is voor vrije jongens die tamelijk ongecontroleerd hun gang kunnen gaan en zelfs hun zelf gemaakte gedragscodes aan de dure lederen laarzen lappen.

Misschien wordt het tijd voor een revival van de coöperatieve bank? Je weet wel, een vorm waarin de leden het voor het zeggen (zouden) hebben.