dinsdag 2 september 2008

lijstje: 1,2,3 rollen van prijzen

Terug naar het congres en de voedselprijzen. Het is maar goed dat die prijzen schommelen, zo betoogde EAAE president Eirik Romstad in zijn 'presidential address'. Die stelling is gebaseerd op het feit dat de belangrijkste rol van prijzen het doorgeven van informatie is: als de graanprijs omhoog gaat wordt de boer vertelt dat hij meer granen zou kunnen produceren (want daar verdient hij aan). Hoe zou de boer moeten weten dat er behoefte aan meer graan is, als de prijs stabiel zou blijven? En jij maar denken dat prijzen er vooral zijn om de kosten te vergoeden. Economen zien kans om dus drie rollen van prijzen te onderscheiden:
  1. de informatieve rol: prijzen vertellen de partijen in het maatschappelijk verkeer wat ze zouden kunnen doen.
  2. de allocatierol: door de prijzen wordt de bestemming (aanwending, allocatie) van producten bepaald - als graan duurder wordt wordt er relatief meer in brood en minder in veevoer verbruikt (als alle andere zaken niet veranderen)
  3. de verdelingsrol (distribution): prijzen belonen de partijen in de handel en zorgen zo voor inkomensverdeling: als de graanprijs stijgt worden graanboeren rijker en consumenten armer.

Zie ook E. Romstad: The informational role of prices in: European Review of Agricultural Economics, 35-3, sept. 2008

Geen opmerkingen: