woensdag 4 maart 2009

zangsporen

Kunst en landschap is een combinatie die me steeds meer opvalt. Niet vanwege de vertrouwde land-art zoals die in Flevoland is aangelegd, maar het idee dat je veranderingen in het landschap bespreekbaar maakt met kunst. En zo kwam ik via de NRC van afgelopen vrijdag op de website van zangsporen. Mooie site, dus klick even door.
De term zangspoor was me eerlijk gezegd nogal onduidelijk. Wordt vooral in de muziek gebruikt, bij het opnemen via verschillende sporen op de bandrecorder (spreek uit: band en niet bend, in het Engels is het taperecorder). Maar ik vermoed dat het in dit geval een aardige vertaling is van Song Lines, blijkbaar een bekend boek (behalve bij mij) van ene Bruce Chatwin over down under. Wiens inzichten dan weer vertaald zijn van de Aboriginals naar het Hollandse Veen.

1 opmerking:

zilvervis zei

Lees ook mijn interview met Zangsporen-deelnemer Jack van Mildert, die een zeer speelse benadering heeft van hoe je wilde of semi-wilde natuur benadert. Directe link:
http://zilvervis.wordpress.com/2010/10/14/guerilla-wandelen-in-de-polder/