donderdag 4 juni 2009

cabotage in stro

Een ondernemer in het Zeeuwse vertelde me van de week dat er stro wordt geimporteerd uit Tjechie voor 80 euro per ton. Zodat zijn stro lastig verkoopbaar was, maar daar gaat het me nu niet om.
Voor veeboeren, bollenboeren en maneges die stro kopen is het niet duur. Uit de tijd dat ik vroeger in de zomer nog wel eens een dagje stro laadde weet ik dat stropakken van 20 kg best zwaar en vooral ook volimineus zijn. Hoge transportkosten dus.
Dat dit nu meevalt komt doordat die transportondernemingen uit Tjechie niet alleen stro brengen maar vooral goederen uit de havens weer meenemen richting Praag. Zonodig brengen ze een paar nachten in de cabine door tot er lading is.
Vroeger mocht dat helemaal niet, dan moest je leeg terug. Dat kwam omdat je niet automatisch het recht van cabotage had, het recht om op de terugweg ook weer lading mee te nemen, en zeker niet als die niet naar het eigen land ging. Eigen chauffeurs eerst, en veel milieubelastende extra kilometers.
En dat illustreert weer eens dat niet allleen onze transportsector voordeel heeft bij die ene Europese markt, maar dat ook de kopers van stro heel direct profiteren van sterk lagere transportkosten. En de Nederlandse graanteler dan weer niet (de Tjechische wel), maar je kunt niet alles hebben.
Als importerend en exporterend land is dat dat goedkope transport dus een concurrentievoordeel (c.q. een nadeel t.o.v. Hamburg is wegggewerkt). Want zoals John F Kennedy al eens zei: the farmer is the guy who pays the freight both ways.
Mooi inzicht op de dag van de Europese verkiezingen - als je snel bent kun je je stem nog uitbrengen.

Geen opmerkingen: