zondag 22 november 2009

winkelen in Nesselande

In de NRC van dit weekend pleiten de Wageningse milieu-sociologen Spaargaren en Oosterveer voor labels die de groengezinde consumenten helpen in de winkel de productieketen te dwingen meer duurzame producten te leveren. Dat naar aanleiding van een nieuw boek en de Groene Sint aktie die te hoop loopt tegen het gebrek aan duurzame chocoladeletters bij Jamin en de Hema.
De opening van een nieuwe grote AH in het nabije Nesselande was voor mij een mooie mogelijkheid dit gistermiddag even uit te proberen. Misschien omdat ik mijn weg nog moest vinden in dit nieuwe enorme consumentenparadijs, maar bij mij werkt het niet. Ik moet al bedenken wat we dit weekend en de rest van de week nodig hebben, mijn ogen worden getrokken door de bonusproducten en andere aanbiedingen, en de keuze is overweldigend. Dat wordt niet beter als er nog producten tussen staan die verschillende gradaties groen hebben - het is al lastig genoeg te kiezen tussen Bertoli en de andere olijfolies.

Labelling is prima, maar voor mij blijft het een second-best optie, nodig omdat de overheid niet bij machte is internationaal iets aan de klimaatproblematiek of andere onduurzame praktijken te doen. Ik zou liever zien dat de prijs per definitie de hele kostprijs was, inclusief de schade aan het milieu (CO2-, antibiotica-, mest-, lichtvervuiling, overbevissing, houtkap, kinderarbeid you name it). Dan hoef ik niet meer met een slecht geweten te winkelen. Kan ik vervolgens kiezen op prijs, gemak en gezondheid, zoals ik als gemiddelde consument gewend ben te doen. Wel jammer voor die hele bedrijfstak van labelmakers en -controleurs natuurlijk.

NRC: de stelling van Gert Spaargaren en Peter Oosterveer: de groene moraal is vaak simplistisch in: NRC-H 21.11.2009 --

Geen opmerkingen: