woensdag 17 februari 2010

europe at wur

Uw reizende blogger was maandagavond in Wageningen, waar het Europees Parlement een discussieavond had belegd over voedselveiligheid en het landbouwbeleid. In het forum-gebouw van Wageningen UR. Het lag er mooi bij in het witte sneeuwlandschap.
Ik zou er wellicht niet over gerapporteerd hebben als ik er onder de geslaagde netwerkborrel na afloop niet toe uitgedaagd was. Zoveel was er niet te melden. Maar ik zat achterin de zaal met laptop, bij toeval achter een bankje met bekende agrarische journalisten.
Niet om live verslag te doen zoals werd gedacht (WUR verstrekt daar ter plekke voor eigen volk een mobiele internetverbinding) maar omdat ik mijn aantekeningen tegenwoordig in MindManager maak als mindmaps. Kan ik je zeer aanraden: structureert en je hebt het electronisch en dus doorzoekbaar. En inderdaad kun je tussendoor even je mails afhandelen. Multitasken is in.
Enfin, heel veel nieuws leverde het debat me niet op, meer een check dat we nog op de hoogte zijn. Dat WUR geen electriciteit levert en de computer na twee uur wel leeg raakte was dus geen ramp.
Er waren ook wel heel veel mensen op het toneel. De formule van 2 (beoogd was 3) linkse parlementariers die voor liberalisatie (sic!, lees: afbouw directe inkomensssteun) zijn versus 3 boeren(vertegenwoordigers) die hun eigen landbouwbeleidsideeen mochten ontvouwen, en dan nog met 4 mensen uit de zijlijn (wetenschap, LNV, DG-Agri en FNLI) leidde tot veel bestuurlijke drukte op het podium. Waardoor het debat niet altijd het niveau van Straatsburg bereikte (hoop ik).
D'66-er Gerbrandy (ex-LNV) was als debater het meest op dreef. PvdAer Merkies moest er even inkomen en oogste het eerste tegen-applaus (dwz. haar opponent kreeg applaus op een punt waar hij haar aanviel). Juist op een punt dat me aansprak en waar ik aan het eind niet meer de kans kreeg nog eens een vraag te stellen: ze verbond het landbouwbeleid met voedselzekerheid. En dan niet zozeer alleen voor Europa (dan doen er wel meer die een Fort Europa met zelfvoorziening en biofuels wel prima vinden), maar ook voor ontwikkelingslanden.
De zaal zag daar niets in. Die dacht meteen aan Afrika waar de boeren moeten worden aangezet met goed beleid om voor zichzelf te zorgen. Moet kunnen, ook bij klimaatsverandering, zo werd er gesteld. Maar dat zou ik voor Egypte (nu al importerend) en het Midden-Oosten bij bevolkingsgroei en klimaatsverandering wel eens nagerekend willen zien. En wellicht moeten we daar toch de productiecapaciteit in (Oost) Europa met krimpende en vergrijzende bevolking en weinig klimaatseffecten op inzetten. Anders ontstaat er wellicht een veiligheidsrisico voor de deur van de EU.
Overigens kwam voedselveiligheid helemaal niet meer aan de orde. En er waren zowaar naast de wetenschappers en boeren een aantal studenten. Deels teleurgesteld want het ging niet over biotechnologie. Onder de netwerkborrel opperde iemand dat het aangekondigde voedselveiligheid misschien een foute vertaling was van food security (voedselzekerheid), maar dat lijkt me toch sterk met al die vertalers bij de EU.
Enfin, toch een leuke avond met veel oude bekenden, en zo levert het ook nog een stukje op. En bij de afronding van het debat kon de overheid constateren dat iedereen het er in ieder geval over eens is dat er een soort landbouwbeleid moet blijven vanwege de gemeenschappelijke markt. Hoe het met de directe betalingen dan verder moet werd minder helder. Misschien zijn het wel vooral de ministers van financien die daar over gaan....

1 opmerking:

jan breembroek zei

Beste Krijn,
een leuk stukje over het debat in Wageningen. Inderdaad leverde het debat niet veel nieuws op, maar voor mij wel het besef dat onze volksvertegenwoordigers intussen nog maar weinig weten over de agrarische sector. Precies zoals jij meldt viel me op dat D66 en PvdA de vrije markt aanhangen voor de landbouw. Volgens mij omdat ze niet de verantwoordelijkheid willen of durven nemen voor landbouw- en voedselbeleid.
Heel positief vond ik de combinatie van aanwezigen (onder forumleden en publiek) van boeren, studenten tot anderszins geïnteresseerden.
Jan Breembroek