zondag 14 februari 2010

New oyster cult

Aan het voortreffelijke boek van Mark Kurlansky over oesters (in New York) kan een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd, zo begrijp ik uit The Economist. Aan de University of Southern California zijn ze er in geslaagd uit de miezerige types Oyster 6 en Oyster 7 een nieuwe superoester te kweken. Die zich niet voortplant, maar nu hebben ze types Oyster 8 en Oyster 9 ook gekruist en het product daarvan bevrucht Oyster 6x7 wel. En dus is er nu een geweldige Oester 6x7x8x9. Waarvan vermoedelijk ook de specifieke genen nog te identificeren zijn en dan kun je ook andere oesters weer verbeteren.


Kortom de weg ligt op voor veel meer teelt op grote schaal, de oester gaat het pad van de (wilde) zalm. Met als voordeel dat de oester water filtert en niet vervuild. Ik ben een groot liefhebber van oesters, maar of ik hier nu blij mee ben weet ik niet: het was zo'n mooie delicatesse en de Zeeuwse heeft ook al het onderspit gedolven ten opzichte van de Japanse (uit Zeeland, dat wel).

the Economist, Breeding better oysters - shelling out. January 30, 2010

2 opmerkingen:

Huib Rijk zei

Ik dacht even dat je met de kop van deze bijdrage doelde op de popgroep van lang geleden Blue oyster cult ( Don't fear the reeper). Of is dat ook zo?

krijn j. poppe zei

Goed geraden, een oude truc van koppen maken. Voor wie het niet kan volgen, hier de link naar de site van de band:
http://www.blueoystercult.com/

en een liveversie van Don't fear the reaper:
http://www.youtube.com/watch?v=dDuYlRs9_Do