woensdag 28 juli 2010

Koeien op Schiphol

Wie komende tijd Schengenland nog verlaat  of binnenkomt via Schiphol moet even gaan kijken in de vestiging van het Rijksmuseum, tussen de E en de F pier. De wisseltentoonstelling gaat over koeien op schilderijen uit de Gouden Eeuw. Cuyp, Potter, Ruijsdael, dat werk. Zo'n 3% van de schilderijen uit die tijd was een 'koetje'. Een klein specialisme dus dat populair was bij de burgers als zinnebeeld van welvaart en loyaliteit. Het ging in die tijd uitstekend met de rundveehouderij en er werd ook veel geld uit de steden in inpolderingen gestoken. Zo'n schilderij herinnerde de stadsmens dan aan het land en zijn investering. Boeren hadden zo'n schilderij niet nodig, die hadden de koeien om de hoek. En wistern vermoedelijk maar al te goed dat de werkelijkheid modderiger en minder romantisch was dan op het gemiddelde 'koejte'.


Denver
Ik was op Schiphol op weg naar Denver naar het Amerikaanse landbouweconomencongres. Een lange trip en dus een goede gelegenheid de bladen even bij te lezen. In een artikel over het beleid in de EU haalt The Economist een mooi citaat aan van Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker uit 2007: "We all know what to do, but we don't know how to be re-elected once we have done it". En in ander verband nog een andere, van William Faulkner: the past is never dead, it's not even past.

Online supermarkten
Het blad keek in zijn editie van 17 juli ook naar de stand van zaken in m.n. de UK rond de internetsupermarkt. Het marktaandeel zou nu ongeveer 5% zijn en in 2014 verdubbelt zijn. Marktleider Ocado (dat geen gewone winkels heeft maar alleen een gigantisch geautomatiseerd pakhuis) groeit met 20% per jaar. Maar maakt geen winst, zoals het hoort in de internet business. Vergeleken met Amazon.com voor de boeken liggen er geweldige logistieke uitdagingen met vers en met just-in-time delivery: een consument wil op een bepaald moment beleverd worden, een boek gaat via de post en kan ook wel een paar dagen later. En bij voeding zijn er ook nog pieken aan begin en eind van de week. Geen wonder dat een bezorging al snel 20 tot 25 pond kost, in een redelijk stedelijke omgeving als het VK.

Tesco probeert de kosten te drukken door het shoppen en inpakken in de gewone winkels te doen door eigen personeel. Dat leidde tot teveel klachten van de geweone winkelaars, dus nu heeft men aparte winkels waar eigen personeel voor de klant boodschappen doet.

Klanten zijn nog niet erg bereid voor dergelijke service te betalen. Hoewel tijd ook geld is en er via het internet aanmerkelijk minder impulsinkopen blijken te zijn.

The Economist: Online grocers - Keep on trucking 17.7.2010

Geen opmerkingen: