zondag 29 mei 2011

schaambosje


Stadsgezicht uit Baku,
met bosje
 Op 16 mei pleitte ik hier voor het omzomen van intensieve veehouderij stallen (de bestaande) met fatsoenlijke windsingels, omdat het platteland er dan fraaier uitziet. Nog los van de positieve effecten op fijnstof e.d.
Een collega mailt me dat een landschapsarchitect in een van de vele projecten rond stallenbouw en inpassing in het landschap die oplossing betiteld heeft als "schaambosjes".
Dat begrijp ik vanuit een pleidooi om nieuwe stallen veel mooier te ontwerpen. En juist bij megastallen kun je ook de kosten van zo'n wat duurder ontwerp over meer vlees verdelen. Maar voor wat er nu aan baksteen staat, blijf ik toch die bosjes aanbevelen, niet om het verschijnsel stal te verdoezelen, maar om het landschap te verfraaien. Wat mij betreft krijgt de fietser of wanderlaar meteen een gps kaartje met foto's waarop staat dat er in het bosje een stal is.
Enfin, wie mee wil discussieren kan terecht op een symposium in Drenthe

Geen opmerkingen: