zaterdag 9 maart 2013

het business model van het Internet

Op basis van de wijze waarop iemand zijn mobiele telefoon heeft gebruikt (in de afgelopen tijd) kun je voorspellen waar iemand op dit moment is. In 93 van de 100 gevallen is die voorspelling goed. Een onderzoeker in Boston deed dat voor 50.000 mensen er nimmer zakte de accuratesse beneden de 80%.
Dat is de kracht van big data sets. En die betalen in feite ons internet-gebruik. Het basis business model van het huidige internet is dat (grote) bedrijven wat gratis weggeven aan ons consumenten, daarmee (zonder dat we ons daar goed rekenschap van geven) data over ons verzamelen en dat verkopen aan derden die er mee doen wat ze willen.
De vraag is of dat goed gaat. Sommige firma's willen de consument graag de eigendom teruggeven en ons de data laten beheren en zelf bepalen aan wie we dat verkopen of weggeven en daarmee bepalen wat anderen van ons mogen weten. Maar dan zullen we wel voor allerlei dienstverlening moeten gaan betalen......

Uit: The Economist: 23.2.2013 waarin twee artikeltjes staan die de feiten hierboven leverden:
Dr Seldom I presume
The price of reputation

Geen opmerkingen: