woensdag 26 juni 2013

AOC helpt - soms

Appelation Controlee, of meer algemeen: de oorsprongsbenaming (PDO in EU jargon) bieden bedrijven een paraplu-merk. De vraag is dan: hebben ze er wat aan. Een aantal Franse collega's zochten naar het antwoord in het geval van de kaas. In een land waarvan president De Gaulle ooit claimde dat het wel onbestuurbaar moest zijn omdat het meer kazen had dan dagen in het jaar. (Wat volgens mij alleen een probleem is als je het centraal wil aansturen, maar dat terzijde).
Enfin, de collega's vonden dat kleine bedrijven (zuivelcooperaties) baat hebben bij zo'n label. Het vermindert hun risico's en ze hoeven minder in marketing te investeren. Bedrijven die onder zo'n label vermarkten hebben dan ook meer overlevingskansen dan zij die dat niet doen. Maar daarmee zijn hun overlevingskansen altijd nog een stuk minder dan die van grotere bedrijven. En bij die categorie is er geen verschil tussen het wel of niet vermarkten onder een AOC label.

Christophe Bontemps, Zohra Bouamra-Mechemache en Michel Simioni: Quality labels and frim survival: some first empirical evidence. In: ERAE Juli 2013

Geen opmerkingen: