maandag 3 juni 2013

de kenniswerker van de toekomst

Journalsiten moeten meer op Armin van Buuren gaan lijken, zo stelde Mark Deuze, hoogleraard journalistiek en media in Amsterdam afgelopen zaterdag in de NRC. Andere kenniswerkers, waaronder onderzoekers ook, zo dacht ik na het lezen. Zijn argumentatie: "Ik heb onderzoek gedaan naar de ideale mediawerker van de toekomst. Dat is iemand die goe in zijn uppie alles aankan, maar die ook met anderen weet samen te werken. Het is iemand die zichzelf goed weet te branden. Iemand die een goede balans weet te vinden tussen het maken van iets orgineels en het bij elkaar brengen van dingen die er al zijn om die te ontsluiten voor een groot publiek".
En op de vraag van de journalist "Moet u zelf ook een merk zijn?": "Ja, vind ik wel. De wetenschap is net als de journalistiek een creatief beroep. De ontwikkelingen die spelen zijn hetzelfde: steeds meer tijdeijke aanstellingen, jaarcontracten. Om ergens anders aangenomen te worden, moet je je profileren. Ik doe dat ook. Daarom heb ik een blog, daarom zit ik op Twitter en Facebook".
 

Geen opmerkingen: