zondag 23 juni 2013

lijstje: trivia uit de gedragseconomie

ons gedrag bepaalt de stand van de economie (duidelijker wellicht: het niveau van de economische bedrijvigheid), maar dat geldt ook omgekeerd. In een magazine bij de NRC van gisteren dook Philip Droge voor Delta Lloyd in indicatoren die aangeven wanneer de crisis in volle gang is. Altijd leuke trivia voor een receptie. Hier is een lijstje:
  • de zoomlijn (hemline index): in tijden van crisis zijn we conservativer en de modehuizen weten dat: de rokken worden langer (zoals de student George Taylor in Pennsylvania al opviel in de jaren dertig)
  • om dezelfde reden wordt kleding rustiger en dus vaker zwart
  • muziek krijgt in de crisis minder beats per minuut, en wordt dus ook al rustiger
  • boeken zijn zwaarder op de hand met meer verdrietige woorden
  • de playmates in de Playboy zijn in crisistijd ouder (23 jaar ipv 19) en met minder grote borsten - we willen zekerheid en minder avontuur
  • geldt evenzo voor de damesmodellen in Vogue: minder babyfaces, bredere heupen, wat langer.
  • vrouwen zelf beschikken wel over een bredere taille, door het wegeten van de spanning bij zorg over werkeloosheid; chocolade wordt meer verkocht (eieren, sla, tabak en frisdrank weer minder).
  • mannen worden ook dikker maar grijpen ook naar de fles en meer. Criminaliteit en zelfdoding zijn bekende verschijnselen. De laatste loopt momenteel ook in Nederland fors op.
  • wel zijn we de stress van de baas kwijt en de levensverwachting stijgt. In de jaren dertig zelfs vrij fors (in Europa met 6 jaar maar het was ook een tijd zonder veel oorlog...)
Bron: Philip Droge: De Playmate index in: Delta Lloyd Magazine, commerciele bijlage bij NRC 22.6.2013

Geen opmerkingen: