vrijdag 15 november 2013

Bavaria

Een week geleden, zo blogde ik al, was ik op een evenement van de provincie Brabant. Volgde o.a. een workshop over de kracht van familiebedrijven van Peer Swinkels, een van de 28 familieleden van Bavaria. Ik leerde er twee dingen die ik hier even vastleg:
Bavaria is de onderneming die ooit in Nederland het zgn. Beiers bier, ofwel pils, introduceerde. Voor die tijd dronken we andere bieren. Op oude etiketten staat dan ook netjes Beiersch Bier. Vandaar de naam.
Tweede leerpunt: Bavaria neemt strategisch deel in een maltfabriek in Delfzijl. Met Agrifirm. Reden van dit strategisch belang, zo werd uitgelegd, is potentiele grondstoffenschaarste. Een econoom (als ik) denkt al snel dat schaarsere grondstoffen vooral tot hogere prijzen leidt, maar dat je op zich het spul dan gewon op de (wereld)markt kunt blijven kopen. Maar blijkbaar is er ook een angst dat bij de hogere prijzen er ook minder aanbieders komen, of die aanbieders in handen zijn van concurrenten die de gerst die kant op sturen. En dus wil men zeggenschap. Een redenering die Chinezen wordt toegedicht bij investeringen in Afrika, maar die dus ook hier ten lande opgeld doet.

Geen opmerkingen: