zaterdag 30 november 2013

Brusselse allerhande

In deze blog wat Europees getinte notities. Wie me op Twitter volgt wist al dat ik een Europees weekje had: in Berlijn voor een lezing over het European Innovation Partnership en in Brussel voor de start van het 2014 jaar van het gezinsbedrijf. 
Vandaar een paar pro-Europese geluiden: Robert Menasse, een Oostenrijkse onderzoeksjournalist, schreef een pro-Europa essay dat prijzen heeft gewonnen en nu onder de titel De Europese Koerier ook in de Nederlandstalige boekhandel ligt. Hij prijst de Europese ambtenaar (ik las alleen nog de NRC samenvatting, maar die observaties kloppen) en laakt de nationale overheden die verhullen dat vrijwel al onze grote problemen een Europees of mondiaal karakter hebben en Brussel de schuld geven van knellende wetgeving. Terwijl dat vaak kaderwetgeving is die juist in de lidsaten vanuit een andere geest gedetailleerd wordt gemaakt. Enfin, lezen dat boek, zou ik zo zeggen.

Al anderhalf jaar geleden verscheen de publikatie Wie zaait, zal oogsten. Waarin de voordelen van de Europese markt voor de tuinbouw worden uitgelicht. Geschreven door het gerespecteerde instituut Clingendael voor The Greenery. Het was me toen ontgaan, maar bij een bezoek werd het me ter hand gesteld. Las je het ook nog niet, het kan nog. Hier is de link.

Geen opmerkingen: