woensdag 10 september 2014

2 food boeken

David Sax ziet vier trends in de modes bepalen wat er nu weer op tafel komt:
  • culturele innovaties - zoals het succes van de cupcakes, lange tijd iets voor kinderverjaardagen maar na een 20 seconden clip in "Sex in the city" nu in de VS een hype
  • agrarische innovaties - als boeren of tuinders weer met iets nieuws komen, zoals chinese zwarte rijst (die blijkbaar door sommige boeren op de markt wordt gebracht en aanslaat)
  • de chef-innovaties - succesgerechten die door leidende restauarteurs op de kaart worden gezet, zoals de gourmet-burger
  • de gezondheidsinnovaties die inspelen op gezondheidsangsten van consumenten, - zoals granaatappelsap.
Naast de food fairs met hun panels en de marketeers met hun marketing data bureaus zijn het vooral de media die de trends in de VS bepalen, zo stelt Sax in zijn boek The Tastemakers. Het werd besproken in de The Economist van 30.8.2014, waaraan ik deze inzichten ontleen. Tegelijk besprak het blad ook The Culinary Imagination van Sandra Gilbert. Een zwaardere pil die de relatie tussen mens en voedsel (deels in de literatuur) onderzoekt.

Geen opmerkingen: