dinsdag 12 januari 2016

nieuwe olie

Data is de nieuwe olie. Daar valt iets voor te zeggen. De vorige industriële revolutie liep op olie, van auto tot plastics en chemicaliën. De nieuwe loopt op data. Of daarmee ook de meeste toegevoegde waarde aan data wordt gekoppeld is de vraag, in de vorige cyclus is er ook veel geld verdiend zonder meteen in olie te handelen. Zelfs wegenbouwers profiteerden. Maar inderdaad, oliemaatschappijen en Saudi Arabië kwamen goed weg.
Alle reden dus om het boekje van Arent van 't Spijker "The New Oil - using innovative business models to turn data into profit" uit 2014 nog maar eens te lezen. Ik raad u aan dat ook te doen.
Van 't Spijker onderscheidt verschillende business modellen om aan data te verdienen:

  • basic data sales
  • product innovatie
  • commodity swap
  • value chain integration
  • value net creation
Met vervolgens vier belangrijke principes of mechanismes:

  • reciprocity
  • flow control
  • scalability
  • platforms
En tot slot wat behartigenswaardige woorden over omgaan met privacy en over het managen van zulke Data Driven Strategies.

Geen opmerkingen: