dinsdag 31 januari 2017

Spoeling revisited

al eens eerder besteedde ik aandacht aan de spoelingslandbouw rond Schiedam. Onlangs sprak ik iemand die het meegemaakt had. Hij vertelde me dat het product vooral door kleinere boeren werd gevoerd. Grotere gingen meer voor de kwaliteit van de melk dan voor volume, de spoeling zou de smaak van de melk negatief beïnvloeden.
Of die verklaring klopt weet ik niet, want vaak zie je juist de kleinere voor specifieke kwaliteitsproducten gaan. Ik vermoed dat de kleinere het probeerden vol te houden met een hogere veebezetting en daarbij spoeling nodig hadden en dat de kwaliteit van de melk het resultaat was waarbij de prijskorting opwoog tegen het goedkope veevoer en de hogere omzet. En dat er wellicht een verschil in managementniveau was, al was het maar omdat de betere groter werden. Misschien moet er nog eens een historisch onderzoek plaats vinden.
Overigens zou er een eind aan gekomen zijn door een verbod tot gebruik van spoeling. Ik leg het maar even vast voor wie het nog eens wil uitzoeken.

Geen opmerkingen: