donderdag 6 april 2017

boekendag

De boeken voor de paasdagen stroomden vandaag binnen. Sprekers treden tegenwoordig vooral op als ook hun boek wordt uitgedeeld, zo lijkt het wel.
Onlangs keken we bij de Rli naar big data en dus kreeg ik daar vanochtend nog het boek van Sander Klous "Wij zijn big data" als een must read. In de lunchpauze was ik op EZ waar een essay bundel over beleid in complexe systemen werd gepresenteerd. Bruikbare inzichten zo leek me.
En eind van de middag had de KNAW een oploop om het pleidooi voor meer geld voor onderzoek en innovatie kracht bij te zetten in deze formatietijd. Waartoe Mariana Mazzucato was ingevlogen. Een begenadigd spreekster die ook goed door had dat iedereen het al snel eens was over meer geld voor onderzoek en innovatie maar dat de olifant in het glazen huis de vraagstimulering door de overheid is: niet alleen geld voor fundamenteel onderzoek in de hoop dat het een cluster bedrijvigheid oplevert met kweekbiefstukken en personal medicine, maar gericht ook sturen op een gezond en duurzaam menu (om eens een voorbeeld te noemen), waarbij je niet alleen onderzoeksgeld beschikbaar stelt maar ook iets doet rond btw of het type winkels in de obese omgeving van het gemiddelde treinstation. Of de panelleden het ook over die conclusie uit haar lezing eens waren weet ik zo net niet. Enfin, we kregen in vertaling haar bestseller Entrepreneurial State.
Iedereen dank voor de boeken en mocht het met de Pasen regenen, dan meld ik daarna wat ik er verder van opgestoken heb.

Geen opmerkingen: