zaterdag 6 mei 2017

van booking.com naar koeien@soy

De NRC brengt in zijn magazine Blad dit weekend een interview met Kees Koolen, de man die Booking.com oprichtte en voor meer dan 100 miljoen verkocht. De boerenzoon studeerde technische bedrijfskunde maar vond dat dat wel erg ging over managen en niet over ondernemen. En nu stort hij zich op de koeien. hij is bezig met een miljardenproject om grote melkboerderijen in Brazilie op te zetten. Compleet met dorpjes voor de werknemers. Zijn analyse is helder: "Melk wordt gemaakt voor de proteinen. Een koe in Nederland moet ook proteinen eten  Die komen uit soja, en waar komt die vandaan: uit Brazilie. Boeren kopen meststoffen in Kazachstan, Canada, Marokko. Dat gaat op de vrachtwagen, kost veel energie, gaat het schip in, moet 2000 km het land in, wordt daar op de akker gekieperd, er worden chemicalien aan toegevoegd die van Amerikaanse bedrijven komen. Wat gebeurt er met die soja? Op de vrachtwagen, op een boot naar Rotterdam, en hier in Nederland door de koeien verwerkt tot melk. Wat hebben wij in Nederland? Ruimtetekort, mestoverschotten. Wij exporteren die melk weer. Dat klopt van geen kanten. Waarom dan niet die koeien naar Brazilie brengen. Daar heb ik de soja al. Dan heb ik ook mijn mest daar, dan kan ik ongeveer 85% besparen op kunstmest, die ook niet meer de hele wereld over hoeft te reizen. Denk eens aan alle milieubesparing die dat oplevert. Ik haal het water uit de melk, zodat ik melkpoeder heb, en die breng ik de wereld over" (einde citaat).
Het wordt high tech, vrijwel gesloten systemen. De journalist meldt dat de plannen niet onomstreden zijn, niet alleen bij Wakker Dier maar ook bij Rabo en FrieslandCampina. Maar die hebben volgens Koolen een ander belang. Blijft de vraag of het niet veel meer voor de hand ligt dit met varkens te doen. Koolen is zoon van een koeienboer zo lees ik, en er zijn al een paar machtige vleesconcerns in Braailie, dus misschien is koeien niet onlogisch.

Geen opmerkingen: