zaterdag 2 december 2017

Berlijn en de ict

Deze week sprak ik op de Global Food Summit in Berlijn. Mooie ontvangst in de parlement's sociĆ«teit (waarbij de minister verstek moest laten gaan maar die zal door de glyfosaat stemming wel een gewijzigde agenda hebben gehad). Mijn inleiding staat gewoontegetrouw online. 
Berlijn heeft de grootste start-up scene, zo niet van Europa dan toch van Duitsland. Iemand legde me uit dat de alternatieve cultuur daar aan bijgedragen heeft, en dat die cultuur mede ontstaan of versterkt is doordat wie in de jaren 60 naar Berlijn verhuisde, niet in militaire dienst hoefde. Dat heeft veel individualisten aangetrokken.
Overigens trekt dat succes nu ook de groten aan: Google bouwt in Prenzlau waarmee die wijk net als San Francisco te duur dreigt te worden voor de subculturen.
In mijn inleiding stelde ik voor om de Duitse foodsector binnen 3 jaar papiervrij te maken, met de nodige voorbeelden. Dat lijkt toch nog wel een eindje weg: terug naar de airport bleek de bus geen credit cards of bankbiljetten van 10 euro te aanvaarden. Alleen munten worden geaccepteerd - zodat ik gratis mee mocht.

Geen opmerkingen: